Owner Post Them Follow Dash



SyuhadaaDaud's
S Y U H A D A A D A U D

Bonjour!


Hello and welcome to SyuhadaaDaud's blog
I pour my heart and thoughts here
Pardon my words

Tagboard

⊰HOVER ME!⊱
Please do not spam my cbox. Please put your blog link so I can visit you back :)


Skins by: IlliShuhada
Basecode : PikaChan
Best viewed in Mozilla and Google Chrome
Adalah haram untuk buka page source dan curi code di sini

Pergi...

Assalamualaikum. sakitkan kalau org yg kita syg prgi tinggalkan kita? peritkan kalau org yg kita kasihi tak ada di sisi kita lagi? dalam beberapa bulan yg lepas aku telah kehilangan datuk dan nenek saudara. paling yg aku tak sangka pemergian tok ngah aku tu.

Pada pagi Syawal selepas selesai solat sunat, tok ngah aku duduk di sofa ruang tamu dengan badan yang berpeluh. dia mengadu ttg rasa tidak sedap badan. dia trus baring di sofa. mak cik aku try nk bgun kn tok ngah. tp, tok ngah mcm tak sedarkan diri. mereka trus bawa tok ngah ke hospital. sepanjang perjalanan, tok ngah masih memberi respon. mak cik aku tu tak henti sroh tok ngah aku mengucap. ketika mereka di simpang masuk ke hospital, tok ngah aku dh prgi dijemput Ilahi. Ya Allah, tok ngah prgi dengan keadaan yg tenang. tok ngah tidak menghidap mana2 jenis penyakit. tok ngah sihat wal afiat pada pagi tu. mungkin sudah tertulis ajal tok ngah pada pagi Syawal.

Setelah tok ngah meninggal, penyakit nyanyuk nek ngah semakin teruk. 82 hari selepas tok ngah prgi, nek ngah pula mengiringi pemergian tok ngah. sblm tu, nek ngah dh berada di hospital selama sebulan 2 hari disebabkan paras gula dalam darah nek ngah meningkat naik. aku smpt b'jmpa dgn nek ngah beberapa hari sblm nek ngah prgi. keadaan nek ngah semakin teruk pada kali terakhir aku ziarah nek ngah. mak, adik dan nenek aku smpt menziarah nek ngah pada malam sebelum nek ngah prgi. nek ngah meninggal pada hari khamis pkul 4.50 pagi.

Ini yang dikatakan pasangan sehidup semati. alhamdulillah, kesemua anak tok ngah dan nek ngah telah mendirikan rumah tangga. tak pasti berapa org. mereka sempat merasa menjadi moyang walaupun sekejap. walaupun aku cucu saudara, keluarga kitorg rapat dgn keluarga mereka. mak aku panggil arwah tok ngah dan nek ngah dengan panggilan 'bapak' dan 'mak'. nenek aku adik tok ngah aku yg bongsu. even nenek aku hanya anak angkat, tapi diorg mcm adik beradik kandung.

Aku tak sangka, Aidilfitri tahun ni kurang meriah. aku ada dgr crita dri nenek aku, pada mlm sblm tok ngah prgi, kelakuan tok ngah dh lain. kalau dulu2 bil seseorang telah tamat puasa, mereka kan merebus telur pada pagi syawal. namun, pada mlm terakhir ramadan, tok ngah telah sroh mak cik aku merebus telur. anak mak cik aku pun hairan. biasanya tok ngah aku mkn telur rebus pada pagi syawal. anak mak cik aku tnya lh "atuk, knpa rebus telur?" atuk ku cakap "kit dh tamat puasa" budak tu tnya lg "biasa atuk akan makan pada pagi syawal" arwah tok ngah hnya tersenyum. andai kitorg tahu itu mlm terakhir kitorg bersama tok ngah...

Ya Allah, sungguh besar kuasa-Mu. Kau yg menghidupkan kami, kau juga yg mematikan kami. Tidak terlalu cepat, tidak juga terlalu lambat. Setiap kejadian yg berlaku tepat pada masanya. Ya Allah, andai ada ruang kemaafan, ingin aku memohon keampunan kepada-Mu. Kau maafkanlah kesalahan-kesalahanku, kesilapan-kesilapan keluargaku, kekhilafan-kekhilafan saudara-saudara seagama denganku. Sesungguhnya kami banyak melakukan kesilapan kecil mahupun kesilapan besar. Kau perluaskanlah gerbang rahmat-Mu pada hamba-Mu ini. Ampunilah segala dosa-dosa kami. Amiin Ya Rabbal Alamin.